INFORMATION OM BREDBAND, TV OCH IP-TELEFONI

 

Bor du redan här och inte ännu kommit igång med TV och bredband från Telia bör du omgående ringa Telia för att aktivera dessa.
Se under rubriken ”NYINFLYTTAD” om hur du ska göra.
Befintlig TV via antennuttaget kommer snart att upphöra.

 

Vår bostadsrättsförening har ett kollektivavtal med Telia gällande bredband, TV och IP-telefoni. Det innebär att alla lägenheter är anslutna till detta via ett datauttag i varje lägenhet. För att kunna nyttja detta så behövs den en gateway och en digital-box till Tv:n. Dessa tillhandahålls av Telia och tillhör lägenheten och ska lämnas kvar vid flytt.

 

I varje lägenhet ska det finnas:

Ø  1 gateway (Technicolor TG799vac) med tillhörande strömadapter, 2 nätverkskablar.

Ø  1 Digital-box (Arris VIP1113L) med tillhörande strömadapter och fjärrkontroll, 1 nätverkskabel, 1 HDMI-kabel.

 

NYINFLYTTAD

Om du är nyinflyttad behöver du ringa till Telia, tel. 90 200, och säga att du vill komma till supporten. Välj att du vill ha support för ”bredband”. Du kommer behöva uppge ditt personnummer. När du får prata med någon på supporten berättar du att du har flyttat in i en bostadsrättsförening som har ett kollektivavtal med Telia. Supporten kommer att fråga efter:


Adress (Gärdesgatan 90 A, B, C eller D)

Lägenhetsnummer (t.ex. 1001, 1101, 1201…etc.)

 

Uppge att du vill aktivera TV, bredband och bredbandstelefoni.

För att komma igång med Tv:n behöver du 2 koder, identifikationskod och kontrollkod. Du kan få dessa från supporten eller om du sedan loggar in på mina sidor på telia.se.

 

För att ansluta via Wi-Fi till gatewayen/Internet så hittar du koderna på undersidan av gatewayen. Välj att ansluta dator, surfplatta eller telefon till det nätverksnamn som finns angivet på undersidan av gatewayen. Ange det lösenord som finns på undersidan av gatewayen.

 

FLYTTA UT

Om du ska flytta från Gärdesgatan 90 så är det bra om du meddelar detta till Telia. Har du valt tillägg till kollektivavtalet som du betalar extra för behöver du kolla upp med Telia om vad som gäller angående uppsägningstid för dessa.

 

 

Det som ingår i kollektivavtalet till samtliga är:

Digital-TV, 28 kanaler.

Bredband, 100/10 Mbit. Vill du ha snabbare uppkoppling kan du välja mellan: 100/100, 250/100 eller 1000/100.

IP-telefoni/bredbandstelefoni, prisavtal mini. Ringer du mycket med hemtelefonen har du möjlighet att välja ett annat prisavtal som gör det billigare att ringa, det tillkommer då en månadskostnad för detta.

 

Support får du via Telias Kundtjänst på tel: 90 200.

 

Dokument från Telia

Informationen i broschyrerna stämmer inte fullt ut med hur det blir för oss men det är så nära som vi kan komma. Då produkterna uppdateras eller byts ut när det finns lämpligare alternativ på markanden kan gateway och digitalboxen kan bli annat än vad visas i broschyrerna.

 Info uppstartsmöte nätverksuttag   Brochyr tjänster   Kollektiva avtal FAQ    Play+    Så här fungerar det    Tv lagom 25 kanaler    Prislista fast telefoni

 

 

Förslag från styrelsen

Information om styrelsens förslag till ändring av TV- och Internetleverantör. Detta förslag kommer att tas upp på årsstämman i februari 2016. På årsstämman kommer det att röstas om förslaget. Vill du påverka detta beslut behöver du göra det på årsstämman.

Bakgrund

Under en längre tid har TV-bilden varit ganska dålig för många av medlemmarna. Detta beror på olika orsaker. TV-signalen kommer via satellit och omvandlas sedan till analog signal som går ut till lägenheterna via en gammal koaxialkabel till antennuttagen. Idag, som du säkert har sett på betalningsavierna, så kostar detta 100:-/lägenhet/månad för 14 TV-kanaler. Detta levereras av Ådalens-TV.

För att få bättre bild så behöver det befintliga analoga fastighetsnätet bytas ut till ett digitalt fastighetsnät. Detta kommer att bli väldigt kostsamt då i stort sett allt i TV-nätet behöver bytas ut.

Hämtat information

För att få ner kostnaden som skulle uppstå vid utbyte av befintligt koaxialnät har styrelsen undersökt vilka övriga alternativ som finns. De som kan leverera bl.a. TV via kollektivavtal i Sollefteå är antingen Sollefteå stadsnät eller Telia. Efter inhämtning av offerter har styrelsen kommit fram till att Telia är den som är billigast samt har störst utbud, se baksidan.

Förslaget

Förslaget som styrelsen kommer att lämna på årsstämman innebär att föreningen tecknar kollektivavtal med Telia för ett paket med TV, bredband och IP-telefoni. Detta innebär att samtliga lägenheter blir anslutna till Telia via datanätet som är indraget i samtliga lägenheter.

Vad ingår från Telia

Ø  Telia drar in ett datauttag till vardagsrummet, det nuvarande sitter i hallen. Detta placeras troligen bredvid det befintliga antennuttaget i vardagsrummet.

Ø  1 st gateway (för anslutning av digital TV-box, trådbundet Internet, trådlöst Internet)

Ø  1 st digital-TV box

Ø  Programpaketet Lagom, 25 TV-kanaler, samt Play.

Ø  Bredband 100/10 Mbit/s (100 Mbit/sekund ner från Internet, 10 Mbit/sekund upp till Internet)

Ø  IP-Telefoni – Man kopplar ihop routern med 1:a telefonjacket, så fungerar alla telefonjack som vanligt. Har man redan IP-telefoni kan man portera det telefonnummer man har till Telia. Telia tar ingen avgift för detta men din nuvarande leverantör kan ta ut en straffavgift. Pris: 69 öre/min till mobil, 20 öre/min till fasta telefoner. Då IP-telefoni ingår kan de som har fast telefoni idag välja att säga upp den fasta telefonin och spara den kostnaden (Telia 165:-/mån).

Play innebär bl.a. annat att man via digitalboxen kan se ett flertal kanaler och TV-program när man själv önskar. Möjlighet att hyra film via digital-boxen. Du kan efter eventuell installation välja andra TV-paket och hastigheter för bredband men då tecknar du själv avtal med Telia för detta och faktureras från dem för de kostnader som tillkommer. Telia levererar TV från bl.a. C More, Viasat, HBO. Bredbandshastigheter ska vara möjliga upp till 1000 Mbit/s. Andra avtal finns även för IP-telefoni om man använder den fasta telefonen mycket och vill få ner minutkostnaden.

Nackdelar

Nackdelen är att kontakten till Sollefteå stadsnät kommer att upphöra. De som idag har Internet, TV eller IP-telefoni via Sollefteå stadsnät och någon av dess Internet-/TV-leverantörer kommer ej längre kunna ha dessa som leverantörer. Var och en av de som har detta kommer själva behöva säga upp avtalen med Sollefteå stadsnät och den eller de leverantörer de har via Sollefteå stadsnät. IP-telefonin fungerar inte vid strömavbrott.

 

Med vänlig hälsning
Styrelsen